14 stycznia 2017 Udostępnij

Wycieranie kokpitu i lakieru auta

Powłoki lakiernicze powinny być ładne i odporne na uszkodzenia mechaniczne. Współczesne lakiery potrafią być zjawiskowe, ale ich wytrzymałość nie jest zbyt dobra. Nawet przetarcie ich suchą, zabrudzoną ścierką może doprowadzić do powstania rys niekorzystnych dla karoserii samochodu.

Samochodowa higiena

Wielu kierowcom wydaje się, że jeśli umyją samochód ręcznie, będzie to czynność prosta i bezpieczna. W rzeczywistości jest jednak inaczej, ponieważ trzeba być bardzo delikatnym. Zagrożeniem dla lakieru jest wszystko, co osadza się na ścierce w czasie czyszczenia pojazdu. Każdy kamyk czy odrobina piasku doprowadzi do powstania zarysowań.

W czasie mycia auta trzeba postępować według określonych zasad. Na początku warto auto spłukać, by wszystkie luźne zabrudzenia z niego spadły. Dopiero potem nakładamy szampon i myjemy samochód z użyciem rękawicy z miękkiej mikrofibra. Ją też trzeba często spłukiwać, by zdejmowane zabrudzenia nie wracały na lakier.

Samochodu nie powinno się szorować. Jest to czynność odruchowa, ale bardzo szkodliwa. Wszelkie zabrudzenia powinien usuwać dla nas odpowiedni remover, czyli substancja rozpuszczająca dane zabrudzenie, na przykład substancje smoliste. Jeśli coś jeszcze zostanie na lakierze, trzeba wykorzystać glinkę.

Lakier samochodowy

Stawiajmy na mikrofibra

Mikrofibra to najlepszy materiał do czyszczenia samochodu. Jest to włókno cieńsze od bawełny. Ich włókno jest bardzo chłonne i wydajne w czasie mycia. Rękawice z mikrofibra mogą kosztować zaledwie kilka złotych, a dzięki niej wszystkie zabrudzenia i kamyki wnikną do elementu czyszczącego i nie będą trzeć o lakier. Do nowego samochodu warto kupić lepszą rękawicę w cenie około 50 złotych, na przykład marki Chemical Guys.

Ściereczki z mikrofibra pozwolą nam wytrzeć nadwozie do sucha. Dostępne są bardzo tanie ściereczki o gramaturze 300, ale lepsze i bardziej chłonne są te o gramaturze 600. Nie są dużo droższe.

Kokpit i szyby

Jeśli zaopatrzyliśmy się w ściereczki z mikrofibra, możemy z nich korzystać także do czyszczenia kokpitu i szyb. Są one produktem wyjątkowo uniwersalnym. Usuną kurz i nie pozostawią smug. Alternatywą dla nich może być ircha syntetyczna. Wykonane z niej gąbki i szmatki znakomicie wchłaniają wodę, ale nie powinno się ich raczej stosować na lakier, ponieważ nie przejmują w taki sam sposób zabrudzeń. Są idealne do szyb i plastików, ale nie do karoserii.

Jeśli zatem planujemy zakup materiału do czyszczenia samochodu, najlepiej jest postawić na uniwersalną mikrofibra, która będzie bezpieczna dla lakieru i świetnie wchłonie wodę.

Rafał Krajewski

Redakcja e-car4you.pl