31 marca 2022 Udostępnij

Jak uruchomić samochód z uszkodzonym rozrusznikiem (7 kroków)

Problemy z uruchomieniem samochodu to najgorszy koszmar każdego człowieka, zwłaszcza jeśli utknął w miejscu, w którym nie chce się znaleźć. Jeśli masz niesprawny rozrusznik, możesz nie być w stanie uruchomić silnika. Można jednak dowiedzieć się, jak uruchomić samochód z niesprawnym rozrusznikiem, aby wrócić na drogę.

W niektórych przypadkach wystarczy sprawdzić połączenia, aby stwierdzić, czy coś nie jest poluzowane lub skorodowane. Jeśli połączenia są bezpieczne, można delikatnie uderzyć w rozrusznik lub uruchomić go przez skok, aby rozpocząć jazdę. W przypadku pojazdów z ręczną skrzynią biegów można również uruchomić silnik uderzeniem.

Sprawdzamy wszystkie te możliwości, aby przywrócić sprawność rozrusznika. Wykonanie wielu z nich zajmuje tylko kilka minut i wymaga minimalnego doświadczenia w zakresie mechaniki.

Kiedy samochód nie odpala, wszyscy zakładają, że to wina akumulatora, ale winny może być także rozrusznik. W przypadku niesprawnego rozrusznika nie będzie można uruchomić pojazdu nawet przy w pełni naładowanym akumulatorze.

TE CZYNNOŚCI NALEŻY WYKONYWAĆ OSTROŻNIE! Aby zapobiec wypadkom, zawsze podnoś koła napędowe w powietrze i upewnij się, że samochód jest na biegu jałowym. Należy również trzymać się z dala od ruchomych części silnika! Użytkowanie na własne ryzyko!

ZWIĄZANE: Rozrusznik nie załącza się? (Jak zdiagnozować i naprawić)

Zawartość pokaż Sposoby uruchamiania samochodu z uszkodzonym rozrusznikiem 1. Sprawdź połączenia 2. Sprawdź uziemienie silnika i nadwozia 3. Naciśnij rozrusznik 4. Sprawdź przewód cewki elektromagnetycznej 5. Uruchomienie samochodu za pomocą skoku 6. Wyłączenie cewki rozrusznika 7. Push-Start samochodu Koszt wymiany uszkodzonego rozrusznika

Sposoby uruchamiania samochodu z uszkodzonym rozrusznikiem

1. Sprawdź połączenia

Zanim zrobisz cokolwiek innego, musisz sprawdzić połączenia między rozrusznikiem a akumulatorem. Jeśli połączenia są luźne, rozrusznik może nie otrzymywać odpowiedniej mocy do działania.

Powinieneś być w stanie łatwo dokręcić połączenia na zaciskach akumulatora. Przy okazji poszukaj korozji. Jeśli takowa występuje, może ona zakłócać przepływ prądu. Na szczęście korozję akumulatora można szybko usunąć, stosując mieszaninę sody oczyszczonej i wody.

Jeśli połączenie z akumulatorem wygląda dobrze i nie ma korozji, należy podążać za przewodem dodatnim. Rozdzieli się on na dwie części, z których jedna będzie biegła do alternatora, a druga do rozrusznika. Możesz potrząsnąć przewodem biegnącym do rozrusznika, aby sprawdzić, czy jest luźny. Jeśli jest zbyt luźny, należy dokręcić połączenie.

2. Sprawdź uziemienie silnika i nadwozia

Uziemienie rozrusznika jest doprowadzane przez styk ze skrzynią biegów. Do nadwozia samochodu będzie podłączony co najmniej jeden przewód uziemiający skrzynię biegów. Jeśli to połączenie zostałoby uszkodzone, poluzowane lub zardzewiałe, w rozruszniku powstałby obwód otwarty, który uniemożliwiłby uruchomienie silnika.

Zawsze istnieje jednak możliwość, że do problemu przyczyni się również uszkodzona masa silnika. Dla pewności warto sprawdzić obie te przyczyny.

Należy również sprawdzić uziemienie między akumulatorem a karoserią samochodu. Można użyć zewnętrznego przewodu łączącego ujemny biegun akumulatora z dobrym punktem uziemienia na silniku, aby upewnić się, że masa jest dobra.

3. Stuknij w rozrusznik

Zapewne widziałeś, jak wiele osób pokazuje, jak stukać w rozrusznik, aby go uruchomić, ale jest też wiele osób, które walą w rozrusznik. Nie jest to sposób na wykonanie tego kroku.

Jeśli rozrusznik ma martwe miejsce między twornikiem a cewkami pola, lekkie uderzenie może przesunąć go poza to miejsce, dzięki czemu będzie mógł znowu działać. W przypadku problemów z rozrusznikiem, które występują z przerwami, prawdopodobnie uda się ponownie uruchomić silnik.

Do wykonania tej czynności można użyć młotka, przedłużacza z grzechotką lub łomu. Znajdź rozrusznik z boku silnika i mocno go uderz.

Niestety, nie we wszystkich samochodach to się sprawdzi. W przypadku pojazdów z silnikiem poprzecznym rozrusznik będzie znajdował się w trudnym miejscu. Często będziesz musiał dostać się między ścianę ogniową a silnik, aby go podważyć, ponieważ może on znajdować się pod wlotem powietrza lub nad kolektorem wydechowym. W takim przypadku trzeba będzie skorzystać z innego rozwiązania.

Podczas wykonywania tych czynności należy zachować ostrożność i upewnić się, że samochód jest na biegu jałowym, a użytkownik nie znajduje się w pobliżu żadnych ruchomych części.

4. Sprawdź przewód cewki

Sprawdziłeś już przewód masowy i dodatni rozrusznika, które są połączeniami wymaganymi do obracania silnika. Jednak cewka elektromagnetyczna jest również ważnym elementem działania, ponieważ powoduje, że rozrusznik łączy się z przekładnią pierścieniową w skrzyni biegów. Jeśli zauważysz, że rozrusznik obraca się swobodnie podczas rozruchu korbowego, prawdopodobnie problemem jest cewka elektromagnetyczna.

Poszukaj najmniejszego przewodu na rozruszniku. Najpierw należy się upewnić, że to połączenie jest wolne od zanieczyszczeń. Możesz ominąć ten przewód przy napięciu 12 V pochodzącym z akumulatora za pomocą innego małego przewodu. Należy pamiętać, że po podłączeniu zworki może być słyszalny dźwięk kliknięcia. Teraz spróbuj ponownie uruchomić silnik, aby sprawdzić, czy winna jest cewka elektromagnetyczna.

5. Uruchomienie samochodu za pomocą skoku

Na pierwszy rzut oka to rozwiązanie nie wygląda na wartościowe. Przecież w pełni naładowany akumulator powinien już dostarczać wystarczającą ilość energii do rozrusznika, aby ten zaczął działać.

Pamiętając o tym, zdarzały się sytuacje, w których rozruch skokowy działał ironicznie. Potężny dopływ napięcia może wystarczyć do pokonania martwego punktu w rozruszniku. Po prostu nie rób sobie nadziei, że to nie zadziała bardziej, niż działa.

6. Obejście cewki rozrusznika

Ta stara sztuczka jest używana przez mechaników od lat. Jest to świetna opcja, jeśli masz starszy model lub jeśli rozrusznik jest łatwo dostępny. Aby ominąć cewkę rozrusznika, należy przyłożyć śrubokręt jednocześnie do zacisku cewki i zacisku dodatniego rozrusznika.

Zacisk rozrusznika jest stale połączony z biegunem dodatnim akumulatora, co umożliwia ominięcie przekaźnika za pomocą tej sztuczki. Prąd o napięciu 12 V płynie prosto do cewki, umożliwiając zamknięcie obwodu i uruchomienie samochodu.

Zaleca się wykonywanie tej czynności z rozrusznikiem na stanowisku diagnostycznym, ponieważ może to być bardzo niebezpieczne! Trzymaj się z dala od wszelkich ruchomych części!

7. Uruchomienie samochodu przez naciśnięcie przycisku

To rozwiązanie działa tylko w samochodach z ręczną skrzynią biegów, więc ma pewne ograniczenia. Jeśli jednak masz samochód z ręczną skrzynią biegów, możesz uruchomić silnik, po prostu pchając go po drodze. Ta opcja sprawdza się w przypadku awarii rozrusznika lub wyczerpania akumulatora.

Zbierz kilku przyjaciół lub członków rodziny i ustaw ich za samochodem. Niech pchają samochód, gdy Ty siedzisz na fotelu kierowcy. Gdy pojazd będzie poruszał się z prędkością około dziesięciu mil na godzinę, możesz wrzucić bieg i spróbować go uruchomić, puszczając sprzęgło. Gdy zdejmiesz nogę z pedału, silnik złapie moc i włączy się. Być może trzeba będzie wypróbować tę metodę kilka razy, zanim nabierzemy wprawy.

Jednak nawet jeśli uda Ci się uruchomić samochód, nadal będziesz chciał naprawić rozrusznik. Pchanie rozrusznika może spowodować dodatkowe zużycie elementów układu napędowego. Ostatnią rzeczą, jakiej byśmy sobie życzyli, jest uszkodzenie sprzęgła, koła zamachowego lub skrzyni biegów.

Koszt wymiany uszkodzonego rozrusznika

Na wymianę uszkodzonego rozrusznika można wydać od 200 do 1 500 USD. Nowy rozrusznik będzie prawdopodobnie kosztował od 50 do 400 USD, natomiast robocizna może kosztować od 150 do 1100 USD. Lokalizacja rozrusznika będzie miała duży wpływ na koszt robocizny, ponieważ do niektórych z nich dostęp jest łatwy, a do innych skomplikowany.

Jeśli zdecydujesz się na zakup odbudowanego rozrusznika, możesz zaoszczędzić trochę pieniędzy. Można też obniżyć koszty, ucząc się, jak zamontować rozrusznik w domu.

RELATED: Symptomy uszkodzonego rozrusznika (i koszt wymiany)

Ponadto może się okazać, że trzeba będzie zapłacić za holowanie pojazdu, jeśli rozrusznik padnie podczas Twojej nieobecności i nie będziesz w stanie go uruchomić. Dlatego tak ważna jest wymiana rozrusznika przy pierwszych oznakach problemów, aby nie utknąć w martwym punkcie.

Mariusz Wyrostek

Redakcja e-car4you.pl