7 Objawów uszkodzenia zaworu PCV (i koszt wymiany)
Prawdopodobnie słyszałeś już wcześniej o zaworze PCV w silniku benzynowym lub gazowym. Ale prawdopodobnie nie wiedziałeś, jak ważna jest ta mała plastikowa część dla silnika. Ten mały element jest znany z tego, że ulega awarii, a problem ten występuje w większości silników benzynowych dostępnych na rynku.
Większość zaworów PCV jest wykonana z plastikowych wężyków ze sprężyną w środku. Każdy plastik zużyłby się po 10 latach, gdyby był zamontowany w tak gorącym miejscu, jak wnęka silnika, a ponieważ zawór PCV jest tak ważny, można zauważyć wiele różnych objawów jego awarii.
Jakie są objawy uszkodzonego zaworu PCV?
- Lampka kontrolna silnika
- Wysoka lub nierówna praca na biegu jałowym
- Niska lub bogata mieszanka
- Nieprawidłowy zapłon
- Trudne przyspieszanie
Na szczęście, w tym artykule omówimy te objawy bardziej szczegółowo, a także dowiesz się wszystkiego, co musisz wiedzieć o zaworze PCV i kosztach jego wymiany. Zacznijmy od bardziej szczegółowej listy typowych objawów uszkodzonego zaworu PCV.
Spis treści show Objawy uszkodzonego zaworu PCV 1. Lampka kontrolna silnika 2. Wysokie obroty na biegu jałowym/ nierówne obroty na biegu jałowym 3. Niska/zbyt uboga mieszanka 4. Błędne zapłony 5. Nierównomierne przyspieszanie 6. Zwiększone zużycie oleju i wycieki oleju 7. Biały/czarny/niebieski dym z wydechu Co to jest zawór PCV? Najczęstsze kody usterek związane z zaworem PCV Położenie zaworu PCV Koszt wymiany zaworu PCVZły zawór PCV Objawy
1. Kontrolka silnika check engine
Najczęstszym i najbardziej zauważalnym objawem nieprawidłowego działania zaworu PCV jest prawdopodobnie zapalenie się kontrolki "check engine" na desce rozdzielczej. Zapalenie się kontrolki oznacza, że w module sterowania silnikiem zapisany jest kod usterki.
Aby odczytać kod usterki z modułu sterowania silnikiem, należy użyć skanera OBD2. Niektóre starsze samochody z zamontowanym zaworem PCV bez silnika sterowanego elektronicznie nie będą miały tego objawu.
2. Wysokie obroty na biegu jałowym/ nierówne obroty na biegu jałowym
Ponieważ zawór PCV kontroluje przepływ powietrza między skrzynią korbową a kolektorem dolotowym, uszkodzony zawór PCV może mieć takie same objawy jak nieszczelność wlotu powietrza, co może powodować zbyt wysokie obroty biegu jałowego i inne dziwne zachowania na biegu jałowym, takie jak bardzo nierówne obroty biegu jałowego.
W przypadku wystąpienia dziwnych problemów z pracą silnika na biegu jałowym, zawsze warto najpierw sprawdzić zawór PCV.
3. Niska/niska mieszanka
Ze względu na omówione powyżej problemy, wadliwy zawór PCV może mieć takie same objawy jak nieszczelność w układzie dolotowym, a mieszanka paliwowo-powietrzna może być nieprawidłowa. Zazwyczaj mieszanka paliwowo-powietrzna staje się uboga i można odczuwać takie same objawy jak w przypadku ubogiej mieszanki.
W przypadku bogatej mieszanki często można zauważyć, że z samochodu wydobywa się nieco więcej szarego/białego dymu niż zwykle, często wyczuwalny jest też zapach benzyny.
Mieszanka uboga jest trudniejsza do wykrycia, ale często powoduje przerwę w zapłonie, o czym będzie mowa dalej.
4. Niewypały
Ponieważ z powodu wadliwego zaworu PCV można uzyskać wadliwą mieszankę ubogą lub ubogą, w przypadku wadliwego zaworu PCV można wyczuć przerwę w zapłonie zarówno na biegu jałowym, jak i przy przyspieszaniu.
W przypadku zbyt ubogiej mieszanki cylindry nie będą się prawidłowo zapalać, co może powodować przerwanie ognia. Jeśli mieszanka jest zbyt bogata, może dojść do zgaśnięcia iskry wraz z paliwem, co może spowodować przerwanie ognia.
5. Nierównomierne przyspieszanie
Jeśli masz uszkodzony zawór PCV, powodujący niewłaściwą mieszankę paliwową, możesz odczuć, że Twój samochód ma nierównomierne przyspieszenie na wysokich i niskich obrotach.
W większości samochodów uszkodzony zawór PCV nie jest wyczuwalny przy wyższych obrotach niż obroty biegu jałowego, ale warto o tym wspomnieć, ponieważ może się to zdarzyć w zależności od konstrukcji zaworu.
6. Zwiększone zużycie oleju i wycieki oleju
Jeśli zawór PCV lub przewody zostaną zablokowane przez wilgoć, w skrzyni korbowej silnika wytworzy się bardzo wysokie ciśnienie, które podniesie ciśnienie w cylindrach i wypłynie z uszczelek.
Jeśli nagle zauważysz kilka dużych wycieków oleju i zwiększone zużycie oleju w swoim samochodzie, sprawdź zawór PCV i przewody do niego, aby upewnić się, że nie są zablokowane.
7. Biały/czarny/niebieski dym z wydechu
Jeśli zawór PCV lub przewody są zatkane, skrzynia korbowa będzie tłoczyć olej do komór spalania, co spowoduje spalanie oleju wewnątrz silnika i wydostanie się go przez rurę wydechową.
Będzie to powodować duże ilości niebieskiego dymu z rury wydechowej. Jeśli zawór PCV jest uszkodzony i powoduje bogaty lub ubogi skład mieszanki w silniku, mogą wystąpić objawy takie jak biały lub czarny dym wydobywający się z rury wydechowej, w zależności od rodzaju problemu ze składem mieszanki w silniku.
Krótki wniosek jest następujący: jeśli z rury wydechowej wydobywa się dziwny dym, należy upewnić się, że zawór PCV jest w dobrym stanie.
Co to jest zawór PCV?
Zawór PCV to skrót od angielskiej nazwy Positive Crankcase Ventilation (dodatnie odpowietrzanie skrzyni korbowej) i jest to jedno z najstarszych i najczęściej używanych urządzeń do emisji spalin w wielu pojazdach. Zadaniem zaworu PCV jest usuwanie spalin ze skrzyni korbowej i przesyłanie ich do wlotu. W ten sposób są one ponownie spalane w innym cyklu pracy silnika, dzięki czemu emisja spalin jest czystsza i bardziej efektywna.
Większość zaworów PCV jest wykonana w ten sam sposób: dwa złącza przewodów ze sprężynującym zaworem jednokierunkowym wewnątrz. Gdy silnik pracuje na biegu jałowym, w kolektorze dolotowym panuje duże podciśnienie, co pomaga w skutecznym odsysaniu spalin ze skrzyni korbowej przy niższych prędkościach obrotowych.
Gdy zwiększasz obroty silnika i jedziesz na wyższych obrotach, zawór PCV otwiera się jeszcze bardziej i odsysa jeszcze więcej powietrza ze skrzyni korbowej, co jest spowodowane wyższymi obrotami i szybszym wzrostem ciśnienia w skrzyni korbowej.
- Bieg jałowy/niskie obroty: Wysokie podciśnienie, zawór PCV zamknięty do połowy
- Wyższe obroty: Niższe podciśnienie, zawór PCV całkowicie otwarty
- Wsteczny pożar ze skrzyni korbowej: Zamykanie zaworu PCV
Jeśli masz silnik z turbodoładowaniem, nie chcesz, aby ciśnienie doładowania przedostawało się do skrzyni korbowej, co mogłoby spowodować wycieki oleju i uszkodzenie uszczelek. W tym przypadku bardzo ważne jest posiadanie jednokierunkowego zaworu PCV.
Zawory te są inaczej zaprojektowane, a zawór PCV działa tylko na biegu jałowym i przy niskich obrotach. Niektóre zawory PCV mają również 3 złącza do podłączenia podciśnienia, które steruje nimi za pomocą elektrycznych elektromagnesów podciśnienia. Mogą one działać na wiele sposobów i omówimy je w innym artykule.
Typowe kody usterek związanych z zaworem PCV
Niektóre typowe kody usterek pojawiają się w przypadku wadliwego zaworu PCV. Jeśli którykolwiek z tych kodów usterek zostanie wyświetlony przez jednostkę sterującą silnika, prawdopodobnie nadszedł czas na sprawdzenie zaworu PCV.
Pamiętaj, że sam fakt pojawienia się tych kodów usterek nie oznacza w 100%, że zawór PCV jest uszkodzony. Kody te mogą być również związane z innymi problemami i zawsze zalecam przeprowadzenie prawidłowego usuwania usterek przed wymianą jakichkolwiek części.
- P052E - Wydajność zaworu regulatora dodatniego odpowietrzania skrzyni korbowej
- P0171 - zbyt ubogi układ paliwowy (Bank 1)
- P0300 - wykryto przypadkowy/wielokrotny zapłon cylindrów
- P053A - Obwód sterowania grzałki dodatniej wentylacji skrzyni korbowej / otwarty
Położenie zaworu PCV
Zawór PCV często znajduje się na pokrywie zaworów, w górnej części silnika, ale może również znajdować się na wężu pomiędzy pokrywą zaworów a filtrem wlotu powietrza.
Wystarczy podążać za wężem w górnej części silnika samochodu, aby znaleźć zawór PCV. Niektóre samochody mają również zintegrowany zawór PCV z pokrywą zaworów.
Koszt wymiany zaworu PCV
Średni koszt wymiany zaworu PCV wynosi od 50 do 250 dolarów, w zależności od modelu samochodu i kosztów robocizny. Zawór PCV kosztuje przeważnie od 20 do 50 dolarów. Koszt robocizny w warsztacie mechanicznym wynosi od 30 do 200 USD.
Koszt wymiany uszkodzonych zaworów PCV może się znacznie różnić w zależności od silnika i samochodu. Jednak cena zaworu PCV jest często niewielka, a za fabrycznie nowy zawór można oczekiwać ceny około 20-50 USD.
Jeśli uważasz, że masz wystarczającą wiedzę, aby samodzielnie wymienić zawór, nie poniesiesz kosztów robocizny, ale pamiętaj, że w niektórych samochodach może być trudno go wymienić, jeśli znajduje się pod kolektorem.
Jeśli chcesz, aby mechanik wymienił go za Ciebie, możesz liczyć się z kosztem robocizny w wysokości 30-200 USD, w zależności od lokalizacji i typu samochodu.
Ogólnie rzecz biorąc, jeśli masz starszy samochód, wymiana zaworów PCV jest często łatwa i powinna zająć tylko około 10 minut, natomiast w nowszych samochodach może trwać ponad 3 godziny, jeśli zawór znajduje się pod wlotem. Czasami, aby dostać się do zaworu PCV, trzeba wymontować wlot; na szczęście nie jest to częste.
VMercedes-Benz jest znany jako jeden z najlepszych producentów samochodów luksusowych na świecie. Czy jednak Mercedesy są dobrymi samochodami i czy są niezawodne? To pytanie zadaje sobie wiele osób, które chcą poznać odpowiedź na nie przed zakupem. Samochody Mercedes-Benz są uważane za...
VZe względu na wysoki odsetek wypadków w naszym kraju, w samochodach zaczęto stosować funkcje bezpieczeństwa, które mogą zapobiec odrywaniu wzroku od drogi. Jednym z takich elementów powszechnie stosowanych w samochodach są wyświetlacze przezierne (HUD). Jest to funkcja zarówno...
10 Najlepszych używanych samochodów ciężarowych poniżej 10 000 USD (i najbardziej niezawodnych)
VPojazdy typu pickup są popularne na całym świecie ze względu na swoją niezawodność, komfort jazdy i wygodę. Na rynku dostępnych jest kilka opcji, ale kupując używany samochód ciężarowy, można zaoszczędzić sporo pieniędzy. Jednak zakup używanego pojazdu może być wyzwaniem, a w...