11 kwietnia 2022 Udostępnij

7 Objawów uszkodzenia zaworu PCV (i koszt wymiany)

Prawdopodobnie słyszałeś już wcześniej o zaworze PCV w silniku benzynowym lub gazowym. Ale prawdopodobnie nie wiedziałeś, jak ważna jest ta mała plastikowa część dla silnika. Ten mały element jest znany z tego, że ulega awarii, a problem ten występuje w większości silników benzynowych dostępnych na rynku.

Większość zaworów PCV jest wykonana z plastikowych wężyków ze sprężyną w środku. Każdy plastik zużyłby się po 10 latach, gdyby był zamontowany w tak gorącym miejscu, jak wnęka silnika, a ponieważ zawór PCV jest tak ważny, można zauważyć wiele różnych objawów jego awarii.

Jakie są objawy uszkodzonego zaworu PCV?

  • Lampka kontrolna silnika
  • Wysoka lub nierówna praca na biegu jałowym
  • Niska lub bogata mieszanka
  • Nieprawidłowy zapłon
  • Trudne przyspieszanie

Na szczęście, w tym artykule omówimy te objawy bardziej szczegółowo, a także dowiesz się wszystkiego, co musisz wiedzieć o zaworze PCV i kosztach jego wymiany. Zacznijmy od bardziej szczegółowej listy typowych objawów uszkodzonego zaworu PCV.

Spis treści show Objawy uszkodzonego zaworu PCV 1. Lampka kontrolna silnika 2. Wysokie obroty na biegu jałowym/ nierówne obroty na biegu jałowym 3. Niska/zbyt uboga mieszanka 4. Błędne zapłony 5. Nierównomierne przyspieszanie 6. Zwiększone zużycie oleju i wycieki oleju 7. Biały/czarny/niebieski dym z wydechu Co to jest zawór PCV? Najczęstsze kody usterek związane z zaworem PCV Położenie zaworu PCV Koszt wymiany zaworu PCV

Zły zawór PCV Objawy

1. Kontrolka silnika check engine

Najczęstszym i najbardziej zauważalnym objawem nieprawidłowego działania zaworu PCV jest prawdopodobnie zapalenie się kontrolki "check engine" na desce rozdzielczej. Zapalenie się kontrolki oznacza, że w module sterowania silnikiem zapisany jest kod usterki.

Aby odczytać kod usterki z modułu sterowania silnikiem, należy użyć skanera OBD2. Niektóre starsze samochody z zamontowanym zaworem PCV bez silnika sterowanego elektronicznie nie będą miały tego objawu.

2. Wysokie obroty na biegu jałowym/ nierówne obroty na biegu jałowym

Ponieważ zawór PCV kontroluje przepływ powietrza między skrzynią korbową a kolektorem dolotowym, uszkodzony zawór PCV może mieć takie same objawy jak nieszczelność wlotu powietrza, co może powodować zbyt wysokie obroty biegu jałowego i inne dziwne zachowania na biegu jałowym, takie jak bardzo nierówne obroty biegu jałowego.

W przypadku wystąpienia dziwnych problemów z pracą silnika na biegu jałowym, zawsze warto najpierw sprawdzić zawór PCV.

3. Niska/niska mieszanka

Ze względu na omówione powyżej problemy, wadliwy zawór PCV może mieć takie same objawy jak nieszczelność w układzie dolotowym, a mieszanka paliwowo-powietrzna może być nieprawidłowa. Zazwyczaj mieszanka paliwowo-powietrzna staje się uboga i można odczuwać takie same objawy jak w przypadku ubogiej mieszanki.

W przypadku bogatej mieszanki często można zauważyć, że z samochodu wydobywa się nieco więcej szarego/białego dymu niż zwykle, często wyczuwalny jest też zapach benzyny.

Mieszanka uboga jest trudniejsza do wykrycia, ale często powoduje przerwę w zapłonie, o czym będzie mowa dalej.

4. Niewypały

Ponieważ z powodu wadliwego zaworu PCV można uzyskać wadliwą mieszankę ubogą lub ubogą, w przypadku wadliwego zaworu PCV można wyczuć przerwę w zapłonie zarówno na biegu jałowym, jak i przy przyspieszaniu.

W przypadku zbyt ubogiej mieszanki cylindry nie będą się prawidłowo zapalać, co może powodować przerwanie ognia. Jeśli mieszanka jest zbyt bogata, może dojść do zgaśnięcia iskry wraz z paliwem, co może spowodować przerwanie ognia.

5. Nierównomierne przyspieszanie

Jeśli masz uszkodzony zawór PCV, powodujący niewłaściwą mieszankę paliwową, możesz odczuć, że Twój samochód ma nierównomierne przyspieszenie na wysokich i niskich obrotach.

W większości samochodów uszkodzony zawór PCV nie jest wyczuwalny przy wyższych obrotach niż obroty biegu jałowego, ale warto o tym wspomnieć, ponieważ może się to zdarzyć w zależności od konstrukcji zaworu.

6. Zwiększone zużycie oleju i wycieki oleju

Jeśli zawór PCV lub przewody zostaną zablokowane przez wilgoć, w skrzyni korbowej silnika wytworzy się bardzo wysokie ciśnienie, które podniesie ciśnienie w cylindrach i wypłynie z uszczelek.

Jeśli nagle zauważysz kilka dużych wycieków oleju i zwiększone zużycie oleju w swoim samochodzie, sprawdź zawór PCV i przewody do niego, aby upewnić się, że nie są zablokowane.

7. Biały/czarny/niebieski dym z wydechu

Jeśli zawór PCV lub przewody są zatkane, skrzynia korbowa będzie tłoczyć olej do komór spalania, co spowoduje spalanie oleju wewnątrz silnika i wydostanie się go przez rurę wydechową.

Będzie to powodować duże ilości niebieskiego dymu z rury wydechowej. Jeśli zawór PCV jest uszkodzony i powoduje bogaty lub ubogi skład mieszanki w silniku, mogą wystąpić objawy takie jak biały lub czarny dym wydobywający się z rury wydechowej, w zależności od rodzaju problemu ze składem mieszanki w silniku.

Krótki wniosek jest następujący: jeśli z rury wydechowej wydobywa się dziwny dym, należy upewnić się, że zawór PCV jest w dobrym stanie.

Co to jest zawór PCV?

Zawór PCV to skrót od angielskiej nazwy Positive Crankcase Ventilation (dodatnie odpowietrzanie skrzyni korbowej) i jest to jedno z najstarszych i najczęściej używanych urządzeń do emisji spalin w wielu pojazdach. Zadaniem zaworu PCV jest usuwanie spalin ze skrzyni korbowej i przesyłanie ich do wlotu. W ten sposób są one ponownie spalane w innym cyklu pracy silnika, dzięki czemu emisja spalin jest czystsza i bardziej efektywna.

Większość zaworów PCV jest wykonana w ten sam sposób: dwa złącza przewodów ze sprężynującym zaworem jednokierunkowym wewnątrz. Gdy silnik pracuje na biegu jałowym, w kolektorze dolotowym panuje duże podciśnienie, co pomaga w skutecznym odsysaniu spalin ze skrzyni korbowej przy niższych prędkościach obrotowych.

Gdy zwiększasz obroty silnika i jedziesz na wyższych obrotach, zawór PCV otwiera się jeszcze bardziej i odsysa jeszcze więcej powietrza ze skrzyni korbowej, co jest spowodowane wyższymi obrotami i szybszym wzrostem ciśnienia w skrzyni korbowej.

  • Bieg jałowy/niskie obroty: Wysokie podciśnienie, zawór PCV zamknięty do połowy
  • Wyższe obroty: Niższe podciśnienie, zawór PCV całkowicie otwarty
  • Wsteczny pożar ze skrzyni korbowej: Zamykanie zaworu PCV

Jeśli masz silnik z turbodoładowaniem, nie chcesz, aby ciśnienie doładowania przedostawało się do skrzyni korbowej, co mogłoby spowodować wycieki oleju i uszkodzenie uszczelek. W tym przypadku bardzo ważne jest posiadanie jednokierunkowego zaworu PCV.

Zawory te są inaczej zaprojektowane, a zawór PCV działa tylko na biegu jałowym i przy niskich obrotach. Niektóre zawory PCV mają również 3 złącza do podłączenia podciśnienia, które steruje nimi za pomocą elektrycznych elektromagnesów podciśnienia. Mogą one działać na wiele sposobów i omówimy je w innym artykule.

Typowe kody usterek związanych z zaworem PCV

Niektóre typowe kody usterek pojawiają się w przypadku wadliwego zaworu PCV. Jeśli którykolwiek z tych kodów usterek zostanie wyświetlony przez jednostkę sterującą silnika, prawdopodobnie nadszedł czas na sprawdzenie zaworu PCV.

Pamiętaj, że sam fakt pojawienia się tych kodów usterek nie oznacza w 100%, że zawór PCV jest uszkodzony. Kody te mogą być również związane z innymi problemami i zawsze zalecam przeprowadzenie prawidłowego usuwania usterek przed wymianą jakichkolwiek części.

  • P052E - Wydajność zaworu regulatora dodatniego odpowietrzania skrzyni korbowej
  • P0171 - zbyt ubogi układ paliwowy (Bank 1)
  • P0300 - wykryto przypadkowy/wielokrotny zapłon cylindrów
  • P053A - Obwód sterowania grzałki dodatniej wentylacji skrzyni korbowej / otwarty

Położenie zaworu PCV

Zawór PCV często znajduje się na pokrywie zaworów, w górnej części silnika, ale może również znajdować się na wężu pomiędzy pokrywą zaworów a filtrem wlotu powietrza.

Wystarczy podążać za wężem w górnej części silnika samochodu, aby znaleźć zawór PCV. Niektóre samochody mają również zintegrowany zawór PCV z pokrywą zaworów.

Koszt wymiany zaworu PCV

Średni koszt wymiany zaworu PCV wynosi od 50 do 250 dolarów, w zależności od modelu samochodu i kosztów robocizny. Zawór PCV kosztuje przeważnie od 20 do 50 dolarów. Koszt robocizny w warsztacie mechanicznym wynosi od 30 do 200 USD.

Koszt wymiany uszkodzonych zaworów PCV może się znacznie różnić w zależności od silnika i samochodu. Jednak cena zaworu PCV jest często niewielka, a za fabrycznie nowy zawór można oczekiwać ceny około 20-50 USD.

Jeśli uważasz, że masz wystarczającą wiedzę, aby samodzielnie wymienić zawór, nie poniesiesz kosztów robocizny, ale pamiętaj, że w niektórych samochodach może być trudno go wymienić, jeśli znajduje się pod kolektorem.

Jeśli chcesz, aby mechanik wymienił go za Ciebie, możesz liczyć się z kosztem robocizny w wysokości 30-200 USD, w zależności od lokalizacji i typu samochodu.

Ogólnie rzecz biorąc, jeśli masz starszy samochód, wymiana zaworów PCV jest często łatwa i powinna zająć tylko około 10 minut, natomiast w nowszych samochodach może trwać ponad 3 godziny, jeśli zawór znajduje się pod wlotem. Czasami, aby dostać się do zaworu PCV, trzeba wymontować wlot; na szczęście nie jest to częste.

Mariusz Wyrostek

Redakcja e-car4you.pl