4 maja 2022 Udostępnij

6 Symptomów uszkodzonej uszczelki zaworu (i koszt wymiany)

Pojazd ma około 30 000 funkcjonujących części, zarówno dużych, jak i małych.

Przy tak dużej liczbie części nie powinno dziwić, że z czasem niektóre z nich ulegają zużyciu i wymagają wymiany.

Najwięcej części zużywających się w pojeździe znajduje się w silniku. Ponieważ silnik nagrzewa się i wytwarza duże ciśnienie, niektóre elementy nieuchronnie tracą swoją integralność.

Jednym z takich elementów są uszczelniacze zaworów, które po dłuższym czasie mogą ulec uszkodzeniu pod wpływem ciepła i ciśnienia panującego w silniku.

Uszczelniacze zaworowe mają zasadnicze znaczenie dla oddzielnego utrzymywania ciśnienia oleju silnikowego i ciśnienia w silniku samochodowym. Uszkodzenie uszczelek zaworów w nowoczesnych silnikach nie jest zbyt częste, ale zdarza się. Przyjrzyjmy się pokrótce, jakich oznak należy szukać:

Najczęstszym objawem uszkodzenia uszczelniaczy zaworów jest niebieski dym wydobywający się z rury wydechowej. Podczas kontroli można również zauważyć olej na świecach zapłonowych. Zewnętrzne wycieki oleju, nieprawidłowe zużycie paliwa lub nierówna praca na biegu jałowym to inne objawy, których należy szukać w przypadku uszkodzonych uszczelek zaworów.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista 6 najczęstszych objawów uszkodzeń uszczelniaczy zaworowych:

Spistreści pokaż Uszkodzone uszczelki zaworów Objawy 1. Niebieski dym z wydechu 2. Świece zapłonowe zatkane olejem 3. Złe zużycie oleju 4. Zewnętrzne wycieki oleju 5. Nierówna praca na biegu jałowym 6. Utrata przyspieszenia Funkcja uszczelnienia zaworu Lokalizacja uszczelnienia zaworu Koszt wymiany uszczelnienia zaworu

Objawy uszkodzenia uszczelniaczy zaworowych

1. Niebieski dym z wydechu

Najczęstszym objawem uszkodzenia uszczelniacza zaworu jest niebieski dym wydobywający się z rury wydechowej. Może to być spowodowane nieszczelnością uszczelki zaworu dolotowego, co powoduje, że silnik zużywa i spala olej w komorze spalania.

Może to być również nieszczelność uszczelki zaworu wydechowego, która wypycha olej bezpośrednio do rury wydechowej, powodując jego odparowanie.

W miarę pogłębiania się problemu dymienie staje się coraz gorsze. Można zauważyć, że niebieski dym utrzymuje się dłużej niż wcześniej i nie znika nawet przy dużych prędkościach.

2. Świece zapłonowe zatkane olejem.

Jeśli niedawno wymieniałeś świece zapłonowe i zauważyłeś, że na końcówkach świec pojawiła się dziwna glina - najprawdopodobniej pochodzi ona z przepalonego oleju po spaleniu.

Olej ten spali się w świecy zapłonowej i spowoduje powstanie gliny, która tam pozostanie. Olej ten pochodzi najprawdopodobniej z nieszczelnego uszczelnienia zaworu wlotowego lub uszkodzonej turbosprężarki.

3. Złe zużycie oleju

Jak już mówiliśmy, zarówno nieszczelny zawór wlotowy, jak i wylotowy spowoduje wylanie się oleju silnikowego do rury wydechowej.

W normalnym silniku znajduje się około 4 litrów oleju silnikowego i jeśli nadal jeździsz samochodem z nieszczelnymi uszczelniaczami zaworów, możesz zauważyć, że poziom oleju spada.

Jeśli zauważysz nieprawidłowe zużycie oleju w połączeniu z którymś z pozostałych wymienionych tu objawów, to dobry moment, aby oddać samochód do mechanika w celu sprawdzenia.

4. Zewnętrzne wycieki oleju

Jeśli masz samochód z turbodoładowaniem, ciśnienie turbo może omijać uszczelki zaworu wlotowego, jeśli są zużyte, co powoduje wzrost ciśnienia w skrzyni korbowej.

Zwiększone ciśnienie w skrzyni korbowej może spowodować zewnętrzne wycieki oleju z różnych uszczelnień silnika, a nawet doprowadzić do całkowitego wyskoczenia uszczelnień z silnika.

5. Nierówna praca na biegu jałowym

Uszkodzoną uszczelkę zaworową można łatwo zauważyć na biegu jałowym. Silnik samochodu jest często podatny na utrzymywanie stałej, niskiej prędkości obrotowej na biegu jałowym.

Z tego powodu, gdy uszczelka zaworu jest uszkodzona, a do komory spalania dostaje się olej, można zauważyć nierówną pracę silnika na biegu jałowym, a czasem nawet jego zgaśnięcie.

Może to być również spowodowane zatkaniem oleju na świecach zapłonowych, spowodowanym przez uszkodzone uszczelki zaworów wlotowych.

Jeśli występuje nierówna praca na biegu jałowym i niebieski dym, zdecydowanie należy sprawdzić uszczelniacze zaworów.

6. Spadek przyspieszenia

Uszczelki zaworów mogą być również tak uszkodzone, że zawory, świece zapłonowe i katalizator zostaną zatkane spalonym olejem.

Może to spowodować poważne problemy z wydajnością samochodu, który może pracować znacznie wolniej niż zwykle, zwłaszcza jeśli katalizator jest zatkany.

Funkcja uszczelnienia zaworu

Uszczelka zaworu wokół trzonka

zaworuUszczelka zaworu ma za zadanie oddzielić strumień wlotowy od strumienia wylotowego dostającego się do skrzyni korbowej. Działa to również odwrotnie - nie przepuszcza oleju do cylindrów i wydechowego.

Uszczelniacze zaworów składają się z metalowego pierścienia zewnętrznego i odpornej na wysoką temperaturę gumy uszczelniającej zawór.

Uszczelniacze zaworów rzadko ulegają uszkodzeniu w nowoczesnych silnikach, ale może się to zdarzyć w niektórych rzadkich przypadkach.

Położenie uszczelniacza zaworu

Uszczelniacze zaworów znajdują się w głowicy cylindra, pod sprężynami zaworowymi, zamontowane wokół zaworów i uszczelniające je.

Znajdują się one pod sprężynami zaworów, więc aby je zobaczyć, być może trzeba będzie zdjąć pokrywę zaworów. Znajdują się pod sprężynami zaworowymi, więc aby do nich dotrzeć, trzeba zdjąć sprężyny zaworowe.

Koszt wymiany uszczelniacza zaworowego

Średni koszt wymiany uszczelniaczy zaworów wynosi od 250 do 2100 USD za wszystkie uszczelniacze zaworów, w zależności od modelu samochodu i kosztów robocizny.

Uszczelki zaworowe są tanie i można się spodziewać kosztu od 50 do 100 USD za wszystkie z nich. Koszt robocizny wynosi często od 200 do 2000 USD.

Aby wymienić uszczelniacze zaworowe, należy zdjąć pokrywę zaworów i wyjąć sprężyny zaworowe, co umożliwi dostęp do uszczelniaczy zaworowych.

W wielu przypadkach można podnieść ciśnienie w komorze cylindra, aby wyjąć sprężyny zaworowe bez konieczności demontażu głowicy cylindra - czasami jednak trzeba zdjąć całą głowicę.

Może to być oczywiście bardzo czasochłonne, a wymiana uszczelniaczy zaworowych może zająć wiele godzin.

Jeśli można to zrobić samemu, można to zrobić tanio, ponieważ koszt uszczelniaczy zaworów jest dość niski - kosztem jest czas ich wymiany.

Zużyte uszczelniacze zaworów nie są zbyt częstym problemem, a ponieważ koszt ich wymiany jest wysoki, przed przystąpieniem do wymiany należy przeprowadzić odpowiednie badania.

Sebastian Morawski

Redakcja e-car4you.pl