12 kwietnia 2022 Udostępnij

5 Symptomy uszkodzonego mocowania skrzyni biegów (koszt wymiany)

Gdy wszystko działa tak, jak powinno, nie ma powodów do zmartwień. Ale kiedy zaczynasz odczuwać przesuwanie się elementów podczas jazdy, powinno to być więcej niż tylko trochę niepokojące.

Gdy mocowania skrzyni biegów zaczynają się zużywać, tak właśnie może się stać. Może to prowadzić do wielu problemów i kosztownych napraw. W tym poradniku przedstawimy pięć najczęstszych objawów uszkodzeń mocowań skrzyni biegów, gdzie można je znaleźć, co one oznaczają i ile kosztuje ich wymiana. Zacznijmy od objawów, których należy szukać.

Najczęstszym objawem uszkodzonego mocowania skrzyni biegów są odgłosy stukania, dudnienia lub brzęczenia dochodzące ze skrzyni biegów. Można również zauważyć nadmierne wibracje pochodzące z przekładni podczas jazdy.

Uszkodzone mocowanie skrzyni biegów może prowadzić do bardziej kosztownych napraw, jeśli nie zostanie naprawione, ale jeśli nie wiesz, co się dzieje i na co zwracać uwagę, nie będziesz miał pojęcia, że to właśnie mocowanie skrzyni biegów stanowi problem.

Jeśli mocowanie skrzyni biegów jest uszkodzone, należy je jak najszybciej wymienić, aby zapobiec dalszym uszkodzeniom. Najczęstszym uszkodzeniem są pęknięte mocowania silnika, ale szybko mogą się one rozprzestrzenić na przewody, paski, a nawet podwozie pojazdu.

Naprawa, która powinna kosztować tylko kilkaset dolarów, może szybko zamienić się w problem warty tysiące dolarów, jeśli nie naprawisz jej szybko.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych objawów nieprawidłowego mocowania skrzyni biegów:

Spis treści pokaż Objawy nieprawidłowego mocowania skrzyni biegów 1. Odgłosy stukania, uderzania lub brzęczenia 2. Nadmierne wibracje 3. Ugięcie podwozia 4. Obniżający się lub zapadający się silnik/przeniesienie napędu 5. Pęknięte lub zużyte tuleje Funkcja mocowania skrzyni biegów Lokalizacja mocowania skrzyni biegów Koszt wymiany łącznika skrzyni biegów

Objawy uszkodzenia wspornika skrzyni biegów

1. Odgłosy stukania, uderzania lub brzęczenia

Mocowanie skrzyni biegów utrzymuje skrzynię biegów na miejscu, więc jeśli zacznie się ono zużywać lub całkowicie pęknie, można spodziewać się różnego rodzaju hałasów podczas jej przesuwania. Odgłosy te będą szczególnie wyraźne podczas skręcania, przyspieszania, hamowania lub uruchamiania i wyłączania pojazdu.

Dokładne brzmienie hałasu zależy od stopnia uszkodzenia mocowania skrzyni biegów oraz od typu pojazdu, którym jeździsz.

2. Nadmierne wibracje

Gdy coś tak dużego jak skrzynia biegów ulega przesunięciu, na pewno to odczujesz. Duże zmiany będą odczuwalne, gdy skrzynia biegów będzie uderzać w różne części pojazdu, ale zanim będzie tak źle, wszystko będzie odczuwalne jako wibracje.

Tak jak hałasy nasilają się w pewnych okolicznościach, wibracje również mogą się nasilić. Im bardziej skrzynia biegów się przesuwa, tym bardziej odczuwalne są te wibracje. Jeśli problem jest wystarczająco poważny, wibracje mogą być odczuwalne za każdym razem, gdy pojazd jest w ruchu.

3. Elastyczność podwozia

Jeśli mocowanie skrzyni biegów jest wystarczająco uszkodzone, a nie naprawisz go, może to spowodować uszkodzenie podwozia pojazdu. Przy każdej zmianie biegów skrzynia biegów uderza w ramę, co powoduje zwiększenie siły działającej na podwozie.

Im częściej to robi, tym większą siłę wywiera na podwozie. Jeśli robi to wystarczająco często, może to doprowadzić do uszkodzenia. Naprawa podwozia pojazdu jest niezwykle kosztownym procesem, a czasami całkowity koszt po prostu nie jest tego wart.

4. Opadający lub zapadający się silnik/przekładnia

Zanim zagłębimy się w szukanie odpowiedzi na pytanie, co się dzieje, przyjrzyjmy się temu, co dzieje się pod samochodem. Jeśli po spojrzeniu pod spód okaże się, że silnik lub skrzynia biegów jest zapadnięta lub nie na swoim miejscu, oznacza to, że potrzebujesz nowego mocowania silnika lub skrzyni biegów.

Należy również pamiętać, że takie ugięcie skrzyni biegów lub silnika mogło spowodować uszkodzenie innych podzespołów, które również wymagają naprawy.

5. Pęknięte lub zużyte tuleje

Nawet jeśli po zajrzeniu pod spód nie widać obwisłej lub opadającej skrzyni biegów lub silnika, nie oznacza to, że wszystko jest w porządku - oznacza to po prostu, że nie jest jeszcze tak źle. Przyjrzyj się uważnie tulejom.

Jeśli są popękane lub zużyte, prawdopodobnie trzeba je wymienić. Dobra wiadomość jest taka, że problem został wcześnie wykryty i nie ma potrzeby dokonywania dodatkowych napraw. Nie oznacza to jednak, że należy je odkładać na później, ponieważ te małe pęknięcia mogą szybko przekształcić się w duże problemy, jeśli nie zostaną wymienione.

Funkcja mocowania skrzyni biegów

Jeśli rozszyfrujemy nazwę, okaże się, że mocowanie skrzyni biegów robi dokładnie to, co myślimy, że robi - mocuje skrzynię biegów do ramy. Rama jest jedynym elementem pojazdu wystarczająco wytrzymałym, aby udźwignąć cały ciężar silnika i skrzyni biegów, a mocowanie zapobiega jej przemieszczaniu się podczas jazdy.

Może się to wydawać dość proste, ale jeśli nie działa prawidłowo, mogą wystąpić różnego rodzaju problemy.

Położenie mocowania skrzyni biegów

Mocowanie skrzyni biegów znajduje się między ramą a skrzynią biegów. Umiejscowienie mocowania skrzyni biegów różni się nieco w zależności od tego, czy masz napęd na przednie koła, na tylne koła czy na 4 koła, ze względu na różne skrzynie biegów.

Znalezienie mocowania skrzyni biegów jest łatwiejsze, niż myślisz. Po pierwsze, zlokalizuj skrzynię biegów i znajdź miejsce, w którym krzyżuje się ona z ramą pojazdu. W tym miejscu znajduje się mocowanie skrzyni biegów.

Mocowanie skrzyni biegów ma zazwyczaj śrubę biegnącą przez ramę i skrzynię biegów, łączącą je za pomocą nakrętki. Śruba będzie również przebiegać przez samą tuleję, która może być wmontowana w ramę.

Wszędzie tam, gdzie skrzynia biegów łączy się z ramą, znajduje się mocowanie skrzyni biegów. W przeciwnym razie mamy do czynienia z połączeniem metal-metal, które prowadzi do przedwczesnego zużycia i uszkodzeń.

Koszt wymiany mocowania skrzyni biegów

Średni koszt wymiany mocowania skrzyni biegów wynosi od 110 do 500 dolarów, w zależności od modelu samochodu i kosztów robocizny. Mocowanie skrzyni biegów kosztuje od 10 do 250 dolarów, a robocizna od 100 do 250 dolarów.

Dobrą wiadomością jest to, że nowy uchwyt skrzyni biegów jest często dość tanie, w zakresie od 10 do 100 dolarów. Zła wiadomość jest taka, że jeśli nie masz podnośnika skrzyni biegów, prawdopodobnie będziesz musiał oddać ją do warsztatu.

Ogólnie rzecz biorąc, wymiana mocowania skrzyni biegów nie kosztuje zbyt wiele, a jej koszt waha się od 100 do 150 USD. Wszystko zależy od tego, czym jeździsz i jak łatwy jest dostęp do skrzyni biegów.

Zazwyczaj jednak nie trzeba odłączać silnika od skrzyni biegów, aby wymienić mocowanie, dzięki czemu praca jest łatwiejsza i tańsza. Oznacza to nie tylko oszczędność na robociźnie, ale także to, że jedyną częścią, którą trzeba będzie wymienić, jest samo mocowanie.

Jeśli masz dostęp do podnośnika skrzyni biegów i techniczną wiedzę, aby wykonać tę pracę bezpiecznie, powinieneś być w stanie wykonać całą pracę za mniej niż 100 USD. Jeśli oddajesz samochód do warsztatu w celu naprawy, koszt naprawy zwykle wynosi od 105 do 220 USD, w zależności od konkretnego mocowania skrzyni biegów używanego w Twoim pojeździe.

Rafał Krajewski

Redakcja e-car4you.pl