26 stycznia 2021 Udostępnij

Jaki wosk samochodowy jest najlepszy: w płynie czy w paście?

W czasach, gdy obsługa stacji paliw napełniała dla nas zbiorniki, wszystkie woski samochodowe były w zasadzie takie same. Był gęsty i pasztecik, w przysadzistej metalowej puszce z otwartą pokrywą.

W miarę jak wosk samochodowy rozwijał się przez lata, płynne woski były wprowadzane do eleganckich plastikowych butelek, dzięki czemu przysadziste metalowe puszki wyglądały jak z lat 50. ubiegłego wieku.

Odkładając na bok kwestie związane z opakowaniem, czy nowoczesny płynny wosk jest lepszy do Twojego samochodu niż staromodny wosk w postaci pasty? Niekoniecznie, powiedział Ron Fausnight, kierownik ds. badań i rozwoju w ITW Global Brands w Houston w Teksasie.

"Pasty woskowe są świetne, zwłaszcza do starszego wykończenia", powiedział Fausnight. "Po nałożeniu wosku w postaci pasty, używa się pada lub gąbki i wciera się go w powierzchnię". W ten sposób powstaje ścieranie, które wygładza powierzchnię, usuwając starą, zwietrzałą farbę, która znajduje się na wierzchu, wraz z brudem osadzonym w farbie".

Oczywiście, proces ten wymaga trochę smaru z łokcia.

Płynny wosk wymaga mniej wysiłku fizycznego, aby go nałożyć i wypolerować, dlatego został opracowany w pierwszej kolejności, powiedział Fausnight. "Z drugiej strony, generalnie rzecz biorąc, nie ma tak głębokiego czyszczenia."

To nie znaczy, że płynny wosk jest gorszy od pasty. Każdy rodzaj ma swoje zalety, w zależności od wieku i stanu twojego pojazdu oraz stopnia połysku, którego pragniesz.

"Jeśli lakier w twoim samochodzie jest starszy, potrzebujesz czegoś, co będzie nad nim pracować nieco ciężej", powiedział Fausnight. "Tępa farba jest w rzeczywistości dość szorstka, gdy patrzysz na nią pod mikroskopem. Widzisz szczyty, doliny i doły na mecie. Woskowanie wygładzi wiele z nich, ale woski i silikony pozostawione po wypolerowaniu pomagają wypełnić pozostałe doliny. Pasta woskowa ma większe stężenie wosku, więc lepiej się do tego nadaje", powiedział.

I odwrotnie, jeśli twój samochód jest nowszy, chcesz użyć wosku, który jest łagodniejszy na mecie. Właśnie wtedy płynny wosk działa dobrze, powiedział Fausnight. "Jeśli potrzebujesz tylko odrobiny retuszu, płynny wosk jest łatwiejszy do zrobienia na mecie, łatwiejszy do zrobienia, i będziesz miał dobre wyniki."

Klimat również odgrywa rolę w podejmowaniu decyzji o stosowaniu płynu i pasty. Kurz gromadzący się w suchym klimacie może być ścierny dla wykończenia samochodu. Długotrwałe wystawienie na działanie promieni słonecznych może spowodować rozpad polimerów w lakierze samochodu, powodując stępienie powłoki. Obydwie sytuacje sprzyjają stosowaniu wosku z pasty.

Mimo to, Fausnight powiedział, że w ostatnich latach obserwuje stopniowy spadek zakupu i stosowania wosku pastowego.

"Formuły płynnego wosku stały się lepsze, a także łatwiejsze w użyciu", powiedział. Ale on myśli, że zawsze będzie rynek dla wosku w postaci pasty wśród miłośników samochodów z wełny, kolekcjonerów i hobbystów samochodów mięśniowych - lub każdego, kto chce przywrócić trochę blasku do ich ukochanej "ubikacji".

Fausnight miał następujące sugestie dotyczące wyboru wosku samochodowego:

  • W porównaniu do pasty woskowej, płynne woski są delikatniejsze na wykończeniu twojego samochodu. Są one lepszym wyborem dla nowszych samochodów lub tych z dobrze zachowanym wykończeniem.
  • Płynny wosk jest łatwiejszy do nakładania i polerowania.
  • Pasta woskowa zazwyczaj zawiera więcej rozpuszczalników i wosku niż formuła płynna, dzięki czemu jest bardziej efektywna w usuwaniu starego lakieru i osadzonych zanieczyszczeń.
  • Pasta woskowa pozostawia również więcej silikonów i wosku, które mogą wygładzić nierówne, wgniecione powierzchnie.
  • Wada pasty woskowej: wymaga ona więcej wysiłku fizycznego, aby ją nałożyć i zeszlifować.
  • Wosk woskowy może być najlepszym wyborem, jeśli wykończenie samochodu zostało naruszone przez warunki klimatyczne, takie jak ciągła erozja pyłu lub długotrwałe, intensywne światło słoneczne.
  • Zarówno woski płynne, jak i woski w postaci pasty można dziś znaleźć w formule z ochroną UV. (Pomyśl o tym jako o środkach ochrony przeciwsłonecznej dla Twojego samochodu).
  • Jeśli w lakierze, na którym wystawiony jest goły metal, znajduje się odprysk, to dobry wosk z pasty może służyć jako wypełniacz, opóźniając wystąpienie korozji.
  • W przypadku jazdy zimą, każdy rodzaj powłoki woskowej jest lepszy niż żaden; stanowi ona barierę wodoodporną i chroni przed solą drogową.

Sebastian Morawski

Redakcja e-car4you.pl