17 lutego 2017 Udostępnij

Polerowanie lakieru samochodu I

Lakier samochodu osobowego nie ma łatwo, co można powiedzieć w zasadzie o lakierze wszystkich samochodów, ale to właśnie od osobówek wymaga się najlepszego wyglądu powłoki lakierniczej, albowiem to one powinny najlepiej się prezentować.

Słońce, kurz i brak odpowiedniej troski o lakier niestety obrabuje nas z pięknego połysku lakieru. Do tego zaczną się na lakierze pojawiać delikatne i większe rysy spowodowane czynnikami mechanicznymi i nieodpowiednim myciem. Lakier na samochodzie jest jednak gruby, więc poprzez odpowiednie polerowanie możemy spokojnie poprawić jego wygląd.

Polerowanie lakieru

Jeśli samochód posiada lakier akrylowy, można go wypolerować. Jest to oczywiście czynność, którą wykonywać można co najwyżej sporadycznie, ponieważ warstwa lakieru nie jest nieskończona. W praktyce lakier to wiele warstw o różnym wyglądzie i różnych zadaniach. Na początku jest warstwa antykorozyjna, potem pojawia się warstwa podkład i nadający kolor lakier bazowy, a na niego przychodzą warstwy bezbarwne zapewniające piękny połysk i zabezpieczenie dla lakieru znajdującego się pod spodem.

Nas interesować będzie właśnie przezroczysta, wytrzymała warstwa lakieru, która jednak nie jest niezniszczalna, więc obchodzić się z nią trzeba umiejętnie. Na używanym samochodzie ta warstwa na pewno będzie miała jakieś większe i mniejsze zarysowania, otarcia oraz odbarwienia. To jest normalne. Normalnym zabiegiem jest też polerowanie.

Lakier samochodowy

Czyszczenie

Przed polerowaniem samochód musi być idealnie czysty. Każda drobina piasku spowoduje uszkodzenia w czasie polerowania. Dlatego myjemy karoserię dwa, a nawet trzy razy. Potem trzeba ją dokładnie osuszyć lub poczekać aż wyschnie. Auto myjemy tam, gdzie będziemy je polerować, bo po drodze znowu się zakurzy i całą robota na nic.

Dobór pasty polerskiej

Dla polerowania kluczowym elementem jest pasta polerska. Pasty różnią się przede wszystkim gradacja właściwości ściernych. Istnieją preparaty lekko nabłyszczające i konserwujące lakier, pasty o średnich i lekkich właściwościach ściernych, jak i pasty wykonujące praktycznie peeling lakieru. Zwykłe pasty dostaniemy w każdym sklepie z akcesoriami samochodowymi, te lepsze są w sklepach i warsztatach skupiających się na detailingu.

Zastosować można na przykład preparaty TURBO od firmy K2, które są stosunkowo tanie i nie ma problemów z ich dostępnością. Za tubko masie 120 gramów zapłacimy nie więcej niż 10 złotych. Można zdecydować się także na droższe preparaty, zwłaszcza jeśli nasz lakier jest bardziej zmatowiony i będzie nam zależało na skuteczniejszym polerowaniu.

Sebastian Morawski

Redakcja e-car4you.pl